پارس تز

ارایه دهنده خدمات دانشجویی

پارس تز

ارایه دهنده خدمات دانشجویی

parstez.com ارایه دهنده خدمات پروپوزال، سمینار، تحقیق، تبدیل پایان نامه به پاورپوینت، ترجمه مقاله، دانلود مقاله، تایپ لاتکس و ....

  • ۰
  • ۰

انجام پاورپوینت پایان نامه و دفاع

آیا به دنبال کسب بهترین نمره در جلسه دفاع هسیتد؟؟ یکی از بخشهای مهم در فرآیند تحصیلات آکادمیک، تبدیل پایان نامه به پاورپوینت می باشد. در واقع ماحصل تمامی تلاشهای چند ساله شما ، در پاورپوینت ارائه شما خلاصه می شود. نکته دیگر اینکه،  داوران وقت زیادی برای مطالعه تمام رساله شما ندارند. بنابراین باید ارائه شما به بهترین شکل ممکن انجام شود. انجام پاورپوینت پایان نامه و کسب نتیجه عالی، نیازمند تجربه و تخصص لازم است. در این مقاله سعی میکنیم به توضیح مهمترین مسائل در روند ساخت پاورپوینت بپردازیم.

فهرست مطالب:

1- روند ساخت پاورپوینت دفاع پایان نامه

2- نحوه سفارش پاورپوینت به چه صورت است؟

3- نکات طراحی در تبدیل پایان نامه به پاورپوینت

4- نمونه کارها

5- داوران معمولا چه سوالهایی از شما می پرسند؟ نکات مهم در پاسخ به سوالات اساتید و مخاطبین

6- آموزش سخنرانی و ارائه دفاع پایان نامه

7- قالب تخصصی پاورپوینت پایان نامه

1- روند ساخت پاورپوینت دفاع پایان نامه

  •  قبل از دفاع : برای ساخت پاورپوینت دفاع، ابتدا باید یک پیش زمینه از کار داشته باشین. حتما چند تا جلسه دفاع شرکت کنین، با جو و انتظارات داورها آشنا بشین.
  • استخراج مطالب از پایان نامه : اولین مرحله ای که برای انجام پاورپوینت انجام میشه، استخراج مطالب مهم از پایان نامه تون است. حواستون باشه که داوران اصلا وقت کافی برای مطالعه همه بخش های پایان نامه شما ندارن. پس طوری مطالب رو در فایل ارائه قرار بدین که اصل مطلب پوشش داده بشه و داور قانع بشه.

چه مطالبی مهمتر هستن؟؟

تمرکزتون بر روی بیان مسئله، اهداف ، روش تحقیق و نتایج تحقیق باشه. بحث و نتیجه گیری حتما داشته باشین. توصیه میکنیم حداقل یک اسلاید هم برای پیشنهادات تحقیق اختصاص بدین. مبانی نظری رو در صورتی مانور بدین که اسلایهاتون خیلی کم هست و نیاز دارین که کار یک کم بزرگتر جلوه داده بشه.

انتخاب قالب پاورپوینت پایان نامه

در این مرحله شما یک قالب پاورپوینت متناسب با رشته خودتون و سلیقه خودتون انتخاب کنید. می تونید خودتون قالب پاورپوینت طراحی کنید و یا میتونید از قالب آماده پاورپوینت پایان نامه استفاده کنید.  سپس مطالب را در اسلایدها قرار بدید.

طراحی و دیزاین : مرحله بعدی بهبود گرافیک و کیفیت اسلایدهاتون هست. این مرحله کاملا بستگی به سلیقه و مهارت شما در طراحی با پاورپوینت داره. اسلایدهایی که جدول، تصویر و نمودار دارن، خوانایی بیشتری دارن. اما بعضی اسلایدها فقط متن هستند که باید خوانایی شون رو بیشتر کنید، اصطلاحا بهشون رنگ و لعاب بدین.

اگر در فرآیند انجام پاورپوینت خود، نیاز به راهنمایی دارید، تیم پژوهشی پارس تز ، با سابقه چندین ساله در انجام پاورپوینت در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف، می تواند یاری دهنده شما در این پروسه باشد.

 رشته های تحت پوشش برای انجام پاورپوینت پایان نامه

  • گرایشهای مختلف رشته مدیریت (بازرگانی، صنعتی، دولتی، مدیریت پروژه، مدیریت ساخت، مدیریت ورزشی، …)
  • علوم انسانی (روانشناسی، علوم تربیتی و روانشناسی، اقتصاد، جامعه شناسی، حقوق، علوم سیاسی و ….)
  • رشته های فنی و مهندسی ( کامپیوتر، مکانیک، عمران، معماری، مندسی کشاورزی)
  • تمای گرایشهای رشته الهیات و معارف اسلامی (علوم‌ قرآن‌ و احادیث ، فقه‌ ، تاریخ فرهنگ‌ و تمدن‌ ملل‌ اسلامی، ….)
  • گرایشهای مختلف رشته های پزشکی و پیراپزشکی
  • گرایشهای مختلف رشته های هنر (هنرهای تجسمی، ارتباط تصویری، عکاسی، ..)

 

3- نکات طراحی در تبدیل پایان نامه به پاورپوینت

در تبدیل پایان نامه به پاورپوینت ، سعی کنید پاورپوینت ارائه خوانا و در عین حال جذاب بسازید تا مخاطبین را به ارائه خود علاقه مند نمایید. استفاده از تصویر، نمودار و … ، در ساخت پاورپوینت بسیار مهم است.

3- تا جایی که امکان دارد، متن هایتان را تبدیل به شکل کنید (بهبود خوانایی).  علاوه بر این، سعی کنید فقط مطالب کلیدی و در حد چند جمله کوتاه برای پیدا کردن سررشته کلام خود، استفاده نمایید.  همانطور که در شکل میبینید، متن را به شکل یک نمودار درختی تبدیل کرده ایم. به این ترتیب علاوه بر خوانا بودن اسلاید، از قرار دادن متن زیاد پرهیز کرده ایم. اسلاید در عین سادگی، جذابیت خود را حفظ گرده است.

  • برای انتخاب فونت، حتما از فونتهای اصلی که در دسترس همگان است استفاده نمایید. فونتهای بی تیتر، بی نازنین و بی لوتوس معمولا در همه سیستم ها دیده ایم. اگر از فونتهای خاص استفاده میکنید، ممکن است پاورپوینت شما با تغییر نسخه پاورپوینت و یا تغییر کامپیوتر، بهم بریزد.
  • در انتخاب رنگ برای انجام پاورپوینت جلسه دفاع باید دقت داشته باشید. رنگ پس زمینه طوری انتخاب شود که متن خوانایی لازم را داشته باشد.  معمولا رنگهای ساده و روشن برای پس زمینه شما مناسب هستند. تیم پژوهشی پارس تز، با در نظر گرفتن این استاندادردها قالب پاورپوینت پایان نامه متنوعی را طراحی نموده است. پیشنهاد میکنیم، که از این قالب ها برای ارائه خود استفاده نمایید.
  • در استفاده از افکت و انیمشن دقت نمایید. استفاده از افکت تا حدی خوب است، اما باید ساده باشد و حواس مخاطب را از محتوا به ظاهر سوق ندهد! همچنین توجه داشته باشید که خود انیمیشنها بخشی از زمان ارائه شما راتشکیل میدهند. بنابراین افکتهای با زمان طولانی و بیش از حد پرهیز نمایید.
  • هارمونی در محتوای پاورپوینت :

  • شاید شما هم این تجربه را داشته اید که برخی از دانشجویان بین چند موضوع مختلف، پرش می کنند و به عبارتی رشته کلام در ارائه خود ندارند. باید توجه داشته باشید که مطالبی که در ارائه خود قرار می دهید از یک نظم و هارمونی پیروی کند. مطالب باید به صورت زنجیروار و مرتبط با هم قرار داده شوند.
  • هارمونی در طراحی : سعی کنید از یک قالب پاورپوینت مناسب برای ارائه خود استفاده کنید. رنگ اسلاید یا طراحی و دیزاین اسلایدها، باید تا انتهای ارائه ، هماهنگی خود را داشته باشند. سعی کنید از تغییر رنگ ناگهانی در اسلایدها اجتناب کنید!
  • دفاع از پایان نامه شما در یک محیط رسمی و با حضور داوران انجام می شود. هدف داوران این است که بدانند، آیا شما به عنوان دانشجوی ارشد و یا دکتری، درک عمیقی از موضوع تحقیق خود دارید؟  پس نحوه ارائه شما و تسلط به موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است! به همین دلیل هم، انجام پاورپوینت پایان نامه شما بسیار مهم است. اسلایدهای پر از پاراگراف های طولانی، بدون شکل و ..،  نشان می دهد شما وقت کافی برای ساخت پاورپوینت پایان نامه خود اختصاص نداده اید یا آن را جدی نگرفته اید که به هر حال داوران را تحت تاثیر قرار می دهد! از طرف دیگر، از ساخت پاورپوینت های زرق و برق دار هم اجتناب کنید. 
  • 6- نکات مهم در پاسخ به سوالات اساتید و مخاطبین

    هنگامی که استاد داور شما معرفی شد در مورد او تحقیق کنید.  با شناسایی روحیات استاد داور و استفاده از تجربیات قربانیان قبلی ویژگیهای او را بشناسید و بدانید که به چه مواردی حساس است؛ مثلا برخی اساتید به نکات نگارشی و یا نحوه طراحی پاورپوینت و برخی دیگر به محتوای مطالب و اینکه شما چقدر موضوع را درک کرده اید، حساس هستند.

    معمولا سوالاتی که اساتید مطرح میکنند،  نزدیک به حیطه تخصصی خودشان است پس نیاز است از تخصص اصلی استاد و علاقمندی او نیز خبر داشته باشید. این را هم یادتان باشد که خیلی وقتها داور محترم سوالاتش را از صحبتهای شفاهی شما میپرسد؛ بنابراین توضیحاتی را در جلسه دفاع مطرح کنید که هم بر آنها مسلط باشید و هم قابلیت به چالش کشیدنتان را نداشته باشند.

    اساتید داور معمولا از دانشگاه شما هستند و شما نیز تا حدی با آنها آشنا هستید. در صورتی که استاد از دانشگاه دیگر و به صورت مدعو است، میتوانید با استفاده از وب سایت او و یا پرسش از دانشجویان آن دانشگاه در مورد وی تحقیق کنید.

     اگر استاد داورتان جلسه دفاع دیگری نیز قرار است داوری کند، حتما در آن جلسه حاضر شوید و از نزدیک با دغدغه های و حساسیتهای ایشان آشنا شوید.

    راه دیگر شناخت اساتید داور مطالعه مقالات و کتابهای چاپ شده از استاد است که شما را با زمنیه های علاقمندی استاد آشنا میکند. شناخت شما از استاد و ویژگیهای او به شما کمک می کند که در جلسه ارائه بهتر بتوانید به پرسش ها پاسخ دهید.

    نحوه ارتباط چشمی ما با داور و یا دیگر اساتید نیاید بیش از اندازه باشد و باهمه مخاطبین باید به یک اندازه تماس چشمی برقرار کرد و از صحبت اضافی نیز با داور و اساتید خودداری گردد، چون هرچه این صحبت ها بیشتر گردد، اشتباهات و به اصطلاح دانشجویان سوتیهای ما هم بیشتر می گردد.

    در جلسه دفاع نیز باید بخوبی به صحبتها مطالب و نکات داور و اساتید گوش کرد تا متوجه دیدگاهها و دغدغه های آنها شویم مثلا متوجه شویم داور با کل موضوع مشکل دارد یا با جزئیات موضوع ، استاد کل نگر است یا جز نگر.

    جمع بندی انجام پاورپوینت پایان نامه

    یکی از بخشهای مهم در فرآیند اخذ مدرک ارشد و دکتری،  ارائه پایان نامه جلسه دفاع می باشد. از آنجا که تمام تلاشهای شما در این جلسه مورد ارزیابی قرار  میگیرد، نکاتی را برای انجام پاورپوینت پایان نامه در این مطلب قرار دادیم. امیدواریم که این مطالب باعث بهبود عملکرد شما شده باشد. می توانید تجربیات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید تا با دیگران به اشتراک بگذاریم :)

  • ۰۲/۰۷/۱۸
  • parstez.com parstez.com

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی